Over de helft, bezoek en op reis - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hester - WaarBenJij.nu Over de helft, bezoek en op reis - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hester - WaarBenJij.nu

Over de helft, bezoek en op reis

Blijf op de hoogte en volg Hester

02 December 2016 | Israel, Tel Aviv

Hoi Hoi!

Ik heb al veelste lang niks meer laten horen dus hoog tijd voor weer een nieuw verhaal!

Ik ben inmiddels over de helft van mijn stage! De tijd gaat echt super snel, voordat ik het weet moet ik weer terug naar huis! Mijn stage is nog steeds leuk en de andere studenten nog steeds super aardig! Het academisch jaar begon hier op 6 november dus voordat het schooljaar begon moesten we uit eten! Ik vond het super lief dat ze mij ook mee vroegen en hun antwoord daarop was: je bent nu 1 van ons! :)

Zoals ik in het vorige verslag vertelde, zouden mijn ouders en Chiel komen. En die zijn inmiddels geweest. Ze zouden 's avonds aankomen op het vliegveld en ik heb ze natuurlijk opgehaald! Super leuk om ze weer te zien!
Papa, mama en Chiel zouden er 4 volle dagen zijn en er waren een aantal dingen waar we sowieso heen wilden/wilden zien. De eerste dag zijn we naar Jeruzalem geweest. Vanaf Tel Aviv is het ruim een uur rijden, dat valt dus eigenlijk best wel mee. In Jeruzalem zijn we bij de Klaagmuur geweest, hebben we een gedeelte van de Via Dolorosa gelopen en zijn we ook op de Tempelberg geweest. Erg indrukwekkend!
De tweede dag zijn we naar Nazareth gereden, dat was wel even een stukje verder! We reden dicht langs de 'grens' met de Westelijke Jordaanoever en we konden zelfs de muur zien die Israël gebouwd heeft. In Nazareth zijn we naar Nazareth Village geweest, dit is een klein dorpje dat is nagebouwd uit de tijd van Jezus. Interessant want zo krijg je een beetje een idee van hoe Jezus geleefd heeft.
De derde dag waren we allemaal een beetje moe dus besloten we om lekker in Tel Aviv te blijven en er een dagje strand van te maken! Het water was nog heerlijk warm dus daar hebben we echt van genoten. Ik had natuurlijk wel ingesmeerd maar toch ben ik verbrand... en niet zo'n beetje ook.. Ik heb het nog wel een tijdje gevoeld en daarna ging ik helaas ook nog vervellen wat wel 2 weken duurde. Maar ik ben nu wel bruin en ook nog steeds! ;)
De vierde en helaas alweer de laatste dag zijn we naar de Dode Zee geweest. Wat was dat gaaf! Je hoeft gewoon helemaal niks te doen om te blijven drijven. Het water voelt ook heel zacht aan, iets wat ik niet had verwacht. De plaats waar wij in de Dode Zee zijn geweest heet Ein Gedi. Dit is ook het laagste punt op aarde. Er is een soort spa gebouwd dus na het zwemmen in de Dode Zee zijn we ook nog even in het zwembad geweest. Toen voelde ik duidelijk het verschil, drijven kost nog best veel moeite! ;) Bij het zwembad kwamen we weer Nederlanders tegen die hier op vakantie waren. Wij waren de heenreis om de Westelijke Jordaanoever gereden omdat we niet zeker wisten of het veilig was. Hierdoor moesten we best omrijden. Dus hebben we de andere Nederlanders gevraagd of we de terugreis ook over de Westelijke Jordaanoever konden. Ze vertelden ons dat het geen probleem was, en je kwam maar langs 1 checkpoint. Dus zijn we de terugreis over de Westelijke Jordaanoever gereden. Hierdoor kwamen we door Jeruzalem en konden we ook daar de muur weer zien.
Weer terug in Tel Aviv hebben we heerlijk gegeten bij het hotel waar papa, mama en Chiel verbleven. Daarna was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen, ze zouden de volgende dag al vroeg vertrekken en ik moest weer gewoon aan het werk. Ik vond het ontzettend leuk dat ze er waren en ook leuk om te laten zien waar ik nu eigenlijk woon.

De volgende dag was de laatste feestdag van de maand oktober en die werd uitbundig gevierd (zie het filmpje).

En inmiddels ben ik ook naar Jordanië geweest! Het was ontzettend leuk! Ik had een reisje geboekt bij Abraham Tours, en we waren met een groep van 17 personen. Mensen van over de hele wereld, en ook in zo'n beetje alle leeftijdscategorieën. Ik was de enige die ze in Tel Aviv moesten ophalen en volgens het schema zou dat om kwart voor 7 's ochtends zijn. Dus ik was natuurlijk netjes op tijd maar toen ik daar was bleek dat ze vertraging hadden.. Het werd uiteindelijk half 8 dat ze er waren.. Maar ja daar gingen we dan eindelijk. Er waren nog 2 plekken vrij in de bus. Na en tijdje begon degene naast mij tegen mij te praten en hij vroeg hoe ik heette. Ik antwoorde in het Engels maar aan de manier hoe ik mijn naam uitsprak kon hij horen dat ik uit Nederland kwam. En raad eens, hij kwam ook uit Nederland! Het was wel even raar dat ik weer Nederlands kon spreken maar ook wel erg leuk. De rest van de groep kwam onder andere uit Amerika, Canada, Duitsland en Oostenrijk. En wat was het fijn dat iedereen Engels sprak!! Als je elke dag Hebreeuws hoort en als mensen je wat willen vragen je elke keer moet zeggen dat je alleen maar Engels spreekt is dit echt super fijn!!
Van Tel Aviv zijn we naar de grensovergang met Jordanië gereden. Daar moesten we geld betalen om het land te verlaten.. Dus maar gedaan en toen konden we verder. Met de bus waarmee we bij de grensovergang kwamen kon ons niet verder brengen en voordat we in Jordanië waren moesten we nog een stukje met de bus. Iemand vroeg of we dat stuk ook konden lopen, het antwoord was nee want dan zouden we een uur moeten lopen. Oke dan nemen we wel de bus. En wat bleek, we zaten nog geen vijf minuten in de bus. ;)
In Jordanië aangekomen wachtte onze reisleider op ons en moesten we weer door de douane. En daar stond ook een nieuwe bus op ons te wachten die ons door Jordanië zou rijden. Er zat ook een politieagent in de bus, van de toeristenpolitie. Hij was aanwezig zodat als er iets zou gebeuren, hij van alles kon regelen en dat de reis dan in elk geval wel door zou kunnen gaan. Als eerste gingen we naar Jerash. Hier staat nog een deel van een oude stad uit de tijd van de Romeinen. We kregen hier een rondleiding van onze reisleider. Hij wist veel te vertellen en het was ook interessant om te zien. Na Jerash zouden we doorrijden naar de hoofdstad Amman. Dit hebben we ook gedaan alleen hadden we door de vertraging die we 's ochtends hadden opgelopen geen tijd meer voor een tour.. Na door de hoofdstad te zijn gereden gingen we op weg naar Petra. Vlakbij Petra zouden we in een kamp overnachten. Het kamp is van Bedouin, een groep die leeft als nomaden. Je zou dan verwachten dat het primitief is maar ze hebben een generator waardoor er warm water en elektriciteit was. 'S nachts kan het er behoorlijk koud zijn maar ik had 3 wollen dekens dus het was heerlijk warm.
De tweede dag ging we dan eindelijk naar Petra. Vanaf het kamp was het ongeveer 15 minuten rijden. in Petra aangekomen kregen we 's morgens een rondleiding van onze reisleider en 's middags kon je zelf Petra nog beter verkennen. We waren namelijk niet overal geweest met onze reisleider. Het was allemaal erg indrukwekkend om te zien, zeker als je bedenkt dat ze de 'gebouwen' honderden jaren geleden uit de rotsen hebben gehouwen. 'S avonds weer terug bij het kamp moesten we best lang wachten voordat we zouden eten maar er was wifi dus iedereen zat op zijn/haar telefoon. ;)
De laatste dag hebben we een jeeptour gemaakt in Wadi Rum. Wadi Rum is een soort woestijn met rotsen. Vanwege het rode oppervlak, dat lijkt op Mars, worden hier vaak films opgenomen die zich afspelen op Mars. De laatste film die hier was opgenomen is The Martian. En die is wel de moeite waard om te kijken ;)
Nadat we in Wadi Rum waren geweest was het tijd om weer terug te gaan naar Israël. Het was ruim 5 uur rijden naar de grens. We zouden de grens oversteken naar de Westelijke Jordaanoever. Daar zouden we dan weer opgehaald worden met een bus die ons naar Jeruzalem en Tel Aviv zou brengen. Bij binnenkomst in Israël heb ik weer een nieuw toeristenvisum gekregen dus ik kan nu tot 17 februari hier legaal blijven. ;)

Liefs Hester

  • 02 December 2016 - 19:24

    Bea:

    Hoi Hester,

    Het is leuk om jouw reis verslag te lezen, bijzonder dat je een Nederlander trof op je reis naar Jordanië.
    Mooie die foto's, en dat jij daar bent geweest, indrukwekkend.

    Fijn verblijf nog daar, gezegende kerstdagen alvast, ook speciaal in Israël!

    Hartelijke groet, Bea

  • 03 December 2016 - 13:28

    Hester :

    Hoi Bea,

    Bedankt!
    Jullie ook alvast gezegende kerstdagen en een goede jaarwisseling!
    Hier in Israël wordt trouwens bijna niets aan kerst gedaan ;)

    Groetjes!

  • 03 December 2016 - 23:16

    Hennie Van Der Helm-Petter:

    Leuk Hester, nog een fijne tijd in Israel toegewenst!

  • 07 December 2016 - 16:10

    Hester :

    Bedankt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 13 Sept. 2016
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 6830

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 30 Januari 2017

Tel Aviv

Landen bezocht: