Alweer 2 weken in Tel Aviv! - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hester - WaarBenJij.nu Alweer 2 weken in Tel Aviv! - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hester - WaarBenJij.nu

Alweer 2 weken in Tel Aviv!

Blijf op de hoogte en volg Hester

20 September 2016 | Israel, Tel Aviv

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al weer 2 weken in Tel Aviv. Ik ben nu halverwege mijn tweede stageweek. De stage bevalt goed al is het soms wel lastig dat ik geen Hebreeuws spreek ;). Maar het werk vind ik wel leuk om te doen en ik merk ook wel duidelijk verschillen met Nederland.
Ik heb het in ieder geval goed naar mijn zin! De werkdagen beginnen om 8 uur en dan ben ik vaak rond een uur of 2/half 3 alweer vrij. Dus ik heb daarnaast nog genoeg tijd om dingen te doen. Ik ben niet de enige student op de afdeling, het ziekenhuis heeft een school waar MBB'ers (Medisch Beeldvormings en Bestralingsdeskudige) worden opgeleid. Deze studenten lopen ook stage op de afdeling Radiologie. De studenten zijn heel behulpzaam al kunnen ze niet allemaal even goed Engels ;). De collega's op de afdeling kunnen ook niet allemaal heel goed Engels maar ze kunnen zich aardig goed verstaanbaar maken en ik begrijp ze. Ik had van tevoren niet verwacht dat dit nog wel lastig zou kunnen worden, ik had verwacht dat iedereen best goed Engels kon en dat de patiënten dit ook goed konden. De patiënten begrijpen mij wel als ik ze dingen uitleg in het Engels maar ze kunnen zich zelf niet altijd duidelijk maken. En gelukkig kom je heel ver met handen en voeten! Er zijn zelfs patiënten die het leuk vinden dat ze Engels mogen praten! ;) Ik heb ook een collega die Nederlands kan, hij heeft 15 jaar in Nederland gewerkt, mocht er dus iets zijn waar ik echt niet uit kom en dus zelfs niet in het Engels dan kan ik toch nog duidelijk maken wat ik bedoel in het Nederlands.
Op de eerste stagedag heb ik direct al een oefening meegemaakt. Er werd ineens iets omgeroepen in het Hebreeuws en een andere student gebaarde dat ik mee moest komen. Ik had geen idee wat er aan de hand was! Ik ben dus maar gewoon meegelopen en toen ik haar vroeg wat we gingen doen vertelde ze iets over schrijven.. maar toen we buiten kwamen moesten een aantal mensen een soort overal aan met daarover heen nog een pak, laarzen en handschoenen. Ook moesten ze een zuurstofmasker op en met een temperatuur van 30+ graden is dat wel heel erg warm! Ik hoefde gelukkig niet zo'n pak aan :). De lerares van de school vertelde toen dat het een oefening was en dat ze hier al heel lang op wachten. Ik kreeg wel de opdracht om water uit te delen. Best een bijzondere eerste stagedag! Zo maak je nog eens wat mee! ;)
Naast de stage heb ik dus nog best wat vrije tijd. Die heb ik al goed kunnen gebruiken om de stad te verkennen. Er zijn veel oude gebouwen in Tel Aviv en vaak staan ze vol met graffiti. Het ziekenhuis is wel redelijk nieuw, de afdeling zit in een nieuw gebouw terwijl de school nog echt in een oud gebouw zit.
Het is hier nu dagelijks rond de 30 graden. Best warm maar wel goed te doen want het is hier niet zo benauwd als in Nederland. Gelukkig is overal airconditioning en mijn kamer heeft ook een eigen airconditioning dus binnen is het goed te doen. Ik merk al dat het al wat minder warm wordt en dat de ergste warmte nu wel is geweest. Doordat het zo warm is, is het heerlijk om af te koelen in de zee. Ik woon super dichtbij het strand dus ik kan heen wanneer ik wil. Ik heb inmiddels ook een fiets, deze mag ik gebruiken van het ziekenhuis. De vorige Nederlandse student had de fiets hier achter gelaten dus nu kan ik hem mooi gebruiken! Wel jammer dat de fiets geen versnellingen heeft maar aangezien ik het fietsen wel gewend ben is het prima te doen. ;) Je mag hier trouwens ook gewoon op de stoep fietsen, heel fijn maar soms wel irritant want dan lopen er wel vaak mensen in de weg ;). De meeste mensen hier hebben een elektrische fiets, die behoorlijk hard gaan. Zij fietsen vaak op de weg wat ook gewoon is toegestaan.
Vandaag was er een oefening in heel Israël. Rond 11 uur 's ochtends en rond 7 uur 's avonds ging er een alarm af in heel Israël. In het ziekenhuis moesten we de patiënten uit de wachtkamer halen en in een van de rntgenkamers laten plaatsnemen. Verder heb ik er weinig van gemerkt. Officieel moet je binnen blijven en een veilige plek op zoeken of naar de schuilkelder gaan als die er is. Maar ik zag nog gewoon mensen op straat dus volgens mij werd het niet zo nauw genomen ;).

Liefs Hester

  • 20 September 2016 - 19:26

    Alie Moes:

    Hee j Hester, leuk om die verhalen weer te lezen. het meeste wist ik al........ maar voor anderen is het allemaal nog nieuw. het ga je goed, liefs mama xxx

  • 20 September 2016 - 20:57

    Mirjam:

    Hoi Hester, erg leuk om te lezen hoe het met je gaat en dat je het naar je zin hebt!! Geweldige om te weten wat je allemaal doet. Lieve groet van ons!

  • 20 September 2016 - 21:24

    Grethe:

    Hallo Hester, fijn om te horen dat het goed gaat met jou! En om van je belevenissen iets te lezen. Hou ons op de hoogte :). Een goed tijd gewenst. Liefs van ons allemaal, we zwaaien af en toe even ;), Grethe

  • 20 September 2016 - 22:06

    Annet:

    Leuk Hester!

  • 20 September 2016 - 23:04

    Hennie Van Der Helm-Petter:

    Hoi Hester, wat interessant om te lezen hoe het je daar vergaat.
    We wensen je daar een goede stagetijd, ennehhh....pas wel goed op jezelf hoor!!!
    We gaan je blijven volgen. Leuk!!!
    Groetjes van Hennie en Johannes

  • 22 September 2016 - 15:09

    Johan En Grietje:

    Mooi om te lezen Hester. En lekker, zo vlakbij strand…

  • 22 September 2016 - 22:45

    Bea Buist:

    Hoi Hester, je moeder heeft me deze link gestuurd, leuk om je zo te volgen. Mooi dat je het naar je zin hebt daar, succes. Groetjes Bea

  • 23 September 2016 - 14:04

    Hester :

    Bedankt voor de leuke reacties! Ik houd jullie zeker op de hoogte! :)

  • 04 Oktober 2016 - 10:51

    Peter Vd Helm:

    Ziet er leuk uit! Gave kans om mee te maken en te zien dat de wereld groter is dan ons Nederlandje. Wanneer post je weer je laatste belevenissen? :)

  • 08 Oktober 2016 - 16:26

    Hester :

    Bedankt Peter! Zeker een hele gave kans en het is ook super leuk om te zien hoe de cultuurverschillen zijn in vergelijking met Nederland. Ik hoop volgend weekend weer wat te plaatsen :)

  • 13 Oktober 2016 - 14:40

    Linda:

    Ha Hester,

    Al weer wat nieuws beleefd?

  • 16 Juni 2019 - 18:14

    Lynn:

    Hallo Hester!
    Geen idee of je dit leest maar ik ben samen met een andere studente druk bezig met de voorbereidingen voor onze stage in Tel Aviv. Ik heb je blog even gelezen, super leuk! Nu heb ik een paar vragen, zou ik misschien je e-mail of iets mogen?
    Groetjes Lynn (student MBRT Hanzehogeschool Groningen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 13 Sept. 2016
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 6814

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 30 Januari 2017

Tel Aviv

Landen bezocht: