Mijn eerste reisje geboekt en Yom Kippur - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hester - WaarBenJij.nu Mijn eerste reisje geboekt en Yom Kippur - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Hester - WaarBenJij.nu

Mijn eerste reisje geboekt en Yom Kippur

Blijf op de hoogte en volg Hester

16 Oktober 2016 | Israel, Tel Aviv

Hoi allemaal!

Bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige verhaal! Erg leuk om te lezen! :)

De tijd gaat super snel voorbij dus weer tijd voor een nieuw verslag! Ik heb er gewoon al 5 weken stage op zitten! Er is dus al een kwart voorbij, help want ik moet ook nog allerlei opdrachten doen voor school dus ik ben bijna bang dat ik tijd te kort kom! ;P helaas is langer blijven geen optie want op 3 februari ligt er een tentamen op mij te wachten.. Leuk vooruitzicht ook als ik weer terug kom ;P

Eoals de titel al zegt, ik heb mijn eerste reisje geboekt! De reis gaat naar Petra in Jordanië. Voor degenen die geen idee hebben wat het is, google het eens! Het schijnt heel mooi te zijn en ik heb hier altijd eigenlijk al graag heen gewild en dit is natuurlijk de ultieme kans! Daarnaast komt het ook wel goed uit want ik heb geen visum. Dit wou niet lukken in Nederland omdat het hier in Israël gewoon is om 'even' op je te laten wachten met toestemming geven. Dus dan maar zonder visum en ervoor zorgen dat je na maximaal 3 maanden 24 uur het land uit gaat en dan kun je weer voor 3 maanden Israël in. Ik kreeg van het ziekenhuis ook de optie om dan in februari te komen maar ik wil toch eigenlijk wel heel graag in februari beginnen met afstuderen dus dan is voor mij de keuze makkelijk gemaakt! ;) Een bezoekje aan Petra is dus eigenlijk hard nodig en dat vind ik helemaal niet erg!! :) Het is een reis van 3 dagen en naast Petra ga ik ook naar de hoofdstad van Jordanië, Amman. En ik ga nog veel meer leuke dingen zien en doen maar dat vertel ik allemaal wel als ik er geweest ben. ;)

Zo als ik al zei, ik beleef regelmatig bijzondere dingen. Voornamelijk in het ziekenhuis..
Inmiddels heb ik ook mijn eerste schotwondslachtoffer gezien. We kregen een 'opdracht' binnen. Als er een nieuwe patiënt is die een röntgenfoto nodig heeft, komt er een papier uit de printen met daarop de gegevens van de patiënt en welke foto's er gemaakt moeten worden. Ook kun je aan het papier zien of de patiënt op de afdeling komt of dat je naar de patiënt toe moet. Er rolde dus weer een papier uit de printer en er werd aan mij gevraagd of ik mee wou naar de traumakamer. Ja zeker wilde ik dat, dit vind ik super interessant! Dus wij naar de traumakamer. Er is een mobiel röntgenapparaat waarmee je ook foto's kan maken, dit is super handig voor als de patiënt niet naar de afdeling kan komen. Dus wij komen daar aan in de traumakamer en de patiënt ligt in een bed waar allemaal mensen omheen staan. Nog geen ruimte om een röntgenfoto te maken dus wij moeten wachten. Ondertussen zie ik dat de verpleging een zelf in elkaar gefabriceerde spalk maakt van kartonnen dozen. Tja je moet wat om een been te stabiliseren ;). Dan krijgen wij de gelegenheid om een foto te maken en we kunnen weer gaan. Als mijn collega en ik de kamer uit zijn maakt mijn collega een gebaar en het geluid van een pistool. Mijn collega spreekt niet zo goed Engels dus dit is zeg maar de manier waarop wij communiceren. Ik begrijp wat hij bedoelt maar ik vraag me af of het wel zo is en hij misschien niet wat anders bedoelt want het zag er allemaal niet echt zo uit als een schotwond. Later die dag kwam de patiënt als nog naar de afdeling voor een röntgenfoto van het been, en kwam ik erachter dat mijn collega het wel goed had uitgebeeld ;). Op de röntgenfoto is duidelijk te zien dat het been gebroken is en zelfs zijn er nog wat resten van de kogel te zien. Erg interessant! De dokter die mee was vertelde dat de patiënt 2 keer geraakt was, 1 kogel in het been en 1 kogel in de buik.
De dokter begon gelijk in het Engels tegen mij te praten, wat mij nogal verbaasde want ik moet eigenlijk aan iedereen uitleggen dat ik geen Hebreeuws spreek.. Ze legde uit dat ze mij herkende van de eerste dag dat ik op de eerste hulp was, ik had namelijk geen idee waar ik heen moest dus dan maar vragen. Ze zei dat er niet zoveel Engels sprekende studenten in het ziekenhuis waren dus daarom had ze mij herkent.

Wat velen van jullie waarschijnlijk niet weten is dat de werkweek hier van zondag tot donderdag loopt. Ja ja werken op zondag.. haha maar dan al wel weekend op donderdag! ;) Op vrijdag en zaterdag is het hier dus weekend. Helemaal prima alleen het nadeel is dat er veel dingen op zaterdag dicht zijn. Dit omdat het dan sabbat is. De zondag voor de Joden. De sabbat is trouwens van vrijdagavond tot zaterdagavond, de sabbat begint namelijk na zonsondergang. En omdat de zon rond half 7 ondergaat vinden de winkels het nodig om al vroeg (rond een uur of 2) de deuren dicht te doen. Dus helaas geen mogelijkheid om te shoppen in het weekend. Gelukkig zijn hier supermarkten die 24 uur per dag open zijn dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ik mij verhonger ;). En doordeweeks zijn de winkels tot 10 uur 's avonds geopend dus na werktijd genoeg tijd om te shoppen!

Oktober is hier een maand vol feestdagen. Deze maand zijn er maar 12 werkdagen, de rest is allemaal feestdag. Helaas heb ik niet alle feestdagen vrij, maar wel een aantal. Yom Kippur is daar 1 van. Dit wordt ook wel de Grote Verzoendag genoemd. 10 dagen voor deze feestdag is het joods nieuwjaar begonnen, volgende de Joden leven we nu in 5777. De 10 dagen voor Yom Kippur hebben de Joden te tijd gehad om hun zonden te overdenken en op Yom Kippur zelf gaan ze dan vasten en vergeving vragen voor hun zonden. Daarnaast is het op Yom Kippur in heel Israël verboden om die dag auto te rijden wat erg leuk is want dan kan je gewoon overal fietsen waar je wil! Zelfs op de snelweg! Dus dat heb ik dan natuurlijk ook gedaan! Helaas heb ik hier geen foto's van want toen ik dan op de snelweg fietste wilde ik een foto maken met mijn selfiestick (ja ja ik heb ik een selfiestick, super handig als je alleen bent en een leuke foto wil MET achtergrond (;) maar helaas liet ik het apparaatje dat je daarbij nodig hebt stuk vallen op de weg.. niet erg handig en nu kan ik mijn selfiestick dus niet gebruiken. Gelukkig komen woensdag papa, mama en Chiel dus zij zijn mijn redder in nood en nemen een nieuw apparaatje mee! Dus kan ik weer volop gebruik maken van mijn selfiestick! haha al is het mij wel gelukt om een paar selfies te maken. ;)
Maar ondanks dat ik geen goede selfies kon maken was het wel erg leuk om over de snelweg te fietsen! Je heb alle ruimte en je hoeft niet super goed op te letten, wat hier anders wel moet want overal en nergens lopen mensen. Natuurlijk niet op de gewone weg en de snelweg maar wel op de stoep en op het fietspad. Dus ik kon nu ook eens van de omgeving genieten tijdens mijn fietstocht in plaats van alleen maar opletten en hopen dat je niet ineens plotseling moet remmen omdat er iemand voor je fiets loopt. Af en toe reden er wel auto's, ambulances en politieauto's waren wel toegestaan in het geval van nood. De auto's die dan reden hadden een rode ster op het raam geplakt waardoor ze dan waarschijnlijk geen boete kregen. Als je namelijk zonder toestemming met je auto rijdt op Yom Kippur dan riskeer je een boete want je overtreedt dan de wet.

Dit was het dan voor nu alweer! Er zijn nog wel meer dingen maar anders wordt het verhaal zo lang, dit waren wel een beetje de hoogtepunten denk ik en anders lees je het wel in het volgende verhaal! ;)
Voor degenen die het leuk vinden, je kunt je inschrijven voor de mailinglijst. Je krijgt dan een mailtje als ik weer een nieuw verhaal heb geschreven en dan hoef je dus niet steeds op de site te kijken of er weer een nieuw verhaal is. Als het goed is kan het aan de linkerkant van deze pagina.

Lieve groetjes,
Hester

  • 16 Oktober 2016 - 19:46

    Alie Moes:

    Zijn we weer helemaal bij :)

  • 16 Oktober 2016 - 19:53

    Hennie:

    Hester, was weer een leuk verhaal. Fijne tijd met je ouders en Chiel!!

  • 16 Oktober 2016 - 20:12

    Hester :

    Bedankt Hennie!

  • 16 Oktober 2016 - 22:06

    Annet:

    Leuk leuk om weer te lezen :)

  • 20 Oktober 2016 - 13:52

    Grietje:

    Leuk weer te lezen Hester. Lijkt me een mooie ervaring ook. En 'Petra' ziet er heel gaaf uit, ik ben zeer benieuwd naar je 'live' verhalen ;-)
    Heel veel plezier nog (ook samen met je ouders en Chiel) en uh...werkse he?! ;-p

  • 25 Oktober 2016 - 11:42

    Hester :

    Dankje Grietje! :) ik heb een hele leuke tijd gehad met mijn ouders en Chiel, veelste kort natuurlijk! ;p ik zal nadat ik in Petra ben geweest weer een verhaal schrijven om er alles over te vertellen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 13 Sept. 2016
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 6822

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 30 Januari 2017

Tel Aviv

Landen bezocht: